Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1 - Definities
Reflectieperiode: de periode waarin de consument zijn herroepingsrecht kan uitoefenen;
Consument: de natuurlijke persoon die niet handelt voor doeleinden die verband houden met zijn handel, bedrijf, ambacht of beroep;
Dag: kalenderdag;
Duurovereenkomst: een overeenkomst die voorziet in de regelmatige levering van goederen, diensten en/of digitale inhoud gedurende een bepaalde periode;
Duurzame gegevensdrager: elk instrument - inclusief e-mail - dat de consument of ondernemer in staat stelt informatie die aan hem persoonlijk is gericht, op te slaan op een manier die toekomstige raadpleging of gebruik tijdens een periode die is afgestemd op het doel waarvoor de informatie is bedoeld, en dat ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt;
Herroepingsrecht: de mogelijkheid van de consument om zich terug te trekken uit de overeenkomst op afstand binnen de bedenktijd;
Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en diensten aan consumenten op afstand aanbiedt;
Modelformulier: het door de ondernemer verstrekte modelherroepingsformulier dat de consument kan invullen wanneer hij zijn herroepingsrecht wil uitoefenen;
Overeenkomst op afstand: een overeenkomst gesloten tussen de handelaar en de consument in het kader van een georganiseerd systeem voor de verkoop op afstand van producten, digitale inhoud en/of diensten, waarbij tot en met de sluiting van de overeenkomst uitsluitend of gezamenlijk gebruik wordt gemaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand;
Techniek voor communicatie op afstand: middelen die kunnen worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat de consument en ondernemer op hetzelfde moment in dezelfde ruimte moeten zijn;
Algemene Voorwaarden: de huidige algemene voorwaarden van de ondernemer.
ARTIKEL 2 - Identiteit van de ondernemer
Padel Lifestyle
E-mailadres: info@padel-lifestyle.nl
Kamer van Koophandel nummer: 88961587
BTW-identificatienummer: NL004120535B07
ARTIKEL 3 - Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de leverancier en op elke overeenkomst tussen leverancier en consument. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de consument ter beschikking gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, geeft de ondernemer, voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aan op welke manier de algemene voorwaarden op het bedrijf kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument zo spoedig mogelijk kosteloos zullen worden toegezonden. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, in strijd met het vorige lid en voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, kan de tekst van deze algemene voorwaarden elektronisch aan de consument ter beschikking worden gesteld op een zodanige manier dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, wordt voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, aangegeven waar de algemene voorwaarden elektronisch kunnen worden ingezien en dat zij op verzoek van de consument elektronisch of anderszins kosteloos zullen worden toegezonden. In het geval dat naast deze algemene richtlijnen specifieke product- of servicevoorwaarden van toepassing zijn, zijn het tweede en derde lid van overeenkomstige toepassing en kan de consument in geval van tegenstrijdige voorwaarden altijd aanspraak maken op de voor hem meest gunstige bepaling.
Situaties die niet worden gedekt door deze algemene richtlijnen moeten worden behandeld "in de geest" van deze algemene richtlijnen. Onzekerheden met betrekking tot de interpretatie of inhoud van een of meer bepalingen van onze algemene voorwaarden kunnen worden geïnterpreteerd "in de geest" van deze algemene voorwaarden.
ARTIKEL 4 - Het aanbod
Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit daar nadrukkelijk bij vermeld.
Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige beschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de handelaar afbeeldingen gebruikt, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Overduidelijke fouten of kennelijke vergissingen in het aanbod binden de ondernemer niet.
Elk aanbod bevat zodanige informatie dat het voor de consument duidelijk is welke rechten en verplichtingen zijn verbonden aan de aanvaarding van het aanbod.
Het assortiment is vrijblijvend. De ondernemer heeft het recht om het aanbod te wijzigen en aan te passen.
Een betrouwbare weergave van de verkochte goederen zijn productillustraties. De ondernemer kan niet garanderen dat de vermelde kleuren exact overeenkomen met de werkelijke kleuren van de producten.
Elk aanbod bevat informatie die de consument duidelijk maakt wat zijn rechten en verplichtingen zijn bij het gebruik van het aanbod. Dit betreft onder andere:
- de prijs inclusief belastingen;
- de mogelijke verzendkosten;
- of het herroepingsrecht van toepassing is of niet;
- de manier waarop de overeenkomst zal worden gesloten en welke handelingen hiervoor nodig zijn;
- de periode voor acceptatie van het aanbod, of de periode waarin de handelaar de prijs garandeert;
- de wijze van betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst;
- of de overeenkomst na afloop wordt gearchiveerd en zo ja, op welke wijze deze door de consument kan worden geraadpleegd;
- de manier waarop de consument, voordat hij de overeenkomst sluit, de door hem in het kader van de overeenkomst verstrekte gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen;
- het tarief van de afstandscommunicatie als de kosten voor het gebruik van de techniek voor afstandscommunicatie worden berekend op basis van een ander tarief dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel;
- eventuele andere talen dan Nederlands waarin de overeenkomst kan worden gesloten.
ARTIKEL 5 - De overeenkomst
Onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4 komt de overeenkomst tot stand op het moment dat de consument het aanbod aanvaardt en voldoet aan de daarbij gestelde voorwaarden. Indien de consument het aanbod elektronisch heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onmiddellijk de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod elektronisch. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, kan de consument de overeenkomst ontbinden.
Indien de overeenkomst elektronisch wordt gesloten, zal de ondernemer passende technische en organisatorische maatregelen nemen ter beveiliging van de elektronische overdracht van gegevens en zorgen voor een veilige webomgeving. Indien de consument elektronisch kan betalen, zal de ondernemer passende beveiligingsmaatregelen nemen.
De ondernemer kan - binnen wettelijke kaders - informeren of de consument aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals van alle feiten en factoren die van belang zijn voor een verantwoord aangaan van de overeenkomst op afstand. Indien de ondernemer op basis van dit onderzoek goede gronden heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, is hij gerechtigd een bestelling of aanvraag te weigeren of aan de uitvoering bijzondere voorwaarden te verbinden, onder opgave van redenen.
In geval van een langdurige transactie is de bepaling in het vorige lid alleen van toepassing op de eerste levering.
Elke overeenkomst wordt aangegaan onder de opschortende voorwaarden van voldoende beschikbaarheid van de betreffende producten.
De handelaar zal de consument de volgende informatie schriftelijk of op zodanige wijze verstrekken dat de consument deze op een toegankelijke manier kan opslaan op een duurzame gegevensdrager,
- uiterlijk bij levering van het product, de dienst of de digitale inhoud:
- het bezoekadres van het kantoor van de handelaar waar de consument klachten kan indienen;
- de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de consument gebruik kan maken van het herroepingsrecht, dan wel een duidelijke verklaring over de uitsluiting van het herroepingsrecht;
- de informatie over garanties en bestaande service na verkoop;
- de prijs inclusief alle belastingen van het product, de dienst of de digitale inhoud;
- indien van toepassing, de kosten van aflevering;
- en de wijze van betaling, levering of uitvoering van de afstandscontracten;
- de vereisten voor het opzeggen van het contract indien het contract een duur heeft van meer dan één jaar of van onbepaalde duur.
ARTIKEL 6 - Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen binnen 14 dagen te ontbinden. Deze bedenktijd gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger.
Gedurende de bedenktijd zal de consument het product en de verpakking zorgvuldig behandelen. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om te beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij gebruik maakt van zijn herroepingsrecht, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijs mogelijk - in de originele staat en verpakking retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Indien de consument gebruik wenst te maken van zijn herroepingsrecht, is hij verplicht dit binnen 14 dagen na ontvangst van het product aan de ondernemer te melden. De consument dient dit per e-mail kenbaar te maken. Na de melding dat de consument gebruik wil maken van zijn herroepingsrecht, dient hij het product binnen 14 dagen terug te sturen. De consument moet aantonen dat de geleverde goederen tijdig zijn teruggestuurd, bijvoorbeeld door middel van een verzendbewijs.
Indien de klant zijn voornemen om zijn herroepingsrecht te gebruiken niet heeft kenbaar gemaakt of het product niet heeft teruggestuurd naar de ondernemer na afloop van de in de leden 2 en 3 genoemde termijnen, wordt de aankoop als definitief beschouwd.
Bij levering van diensten:
Bij de levering van diensten heeft de consument de mogelijkheid om de overeenkomst zonder opgaaf van redenen gedurende minimaal 14 dagen te ontbinden, ingaande op de dag van het aangaan van de overeenkomst met de ondernemer.
Om gebruik te maken van zijn herroepingsrecht, zal de consument zich houden aan de redelijke en duidelijke instructies van de ondernemer, vermeld in het aanbod en/of uiterlijk bij de levering.
ARTIKEL 7 - Verplichtingen van de consument tijdens de bedenktijd
Gedurende de bedenktijd zal de consument het product en de verpakking zorgvuldig behandelen. Hij zal het product slechts uitpakken of gebruiken in de mate die nodig is om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen. Het basale principe hierbij is dat de consument het product alleen behandelt en inspecteert zoals hij dat in een winkel zou doen.
De consument is alleen aansprakelijk voor waardevermindering van het product die het gevolg is van het behandelen van het product op een manier die verder gaat dan wat is toegestaan in lid 1.
De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van het product als de handelaar hem niet alle wettelijk vereiste informatie heeft verstrekt over het herroepingsrecht vóór of bij het sluiten van de overeenkomst.
ARTIKEL 8 - Kosten bij herroeping
Indien de consument zijn herroepingsrecht uitoefent, komen hoogstens de kosten van de retourzending voor zijn rekening.
Indien het product beschadigd is door onzorgvuldige behandeling door de consument zelf, is de consument aansprakelijk voor eventuele waardevermindering van het product.
Indien de consument een bedrag heeft betaald, zal de ondernemer dit bedrag zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na herroeping, terugbetalen. Dit is onder voorbehoud dat het product reeds door de ondernemer is ontvangen of dat er overtuigend bewijs van volledige terugzending kan worden overlegd. Terugbetalingen zullen worden gedaan via dezelfde betaalmethode die door de consument is gebruikt, tenzij de consument expliciet een andere betaalmethode autoriseert.
Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht liggen bij de consument.
ARTIKEL 9 - Verplichtingen van de ondernemer bij herroeping
Indien de ondernemer de melding van herroeping door de consument elektronisch mogelijk maakt, zal hij onmiddellijk een ontvangstbevestiging sturen na ontvangst van deze melding.
De ondernemer maakt gebruik van dezelfde betaalmethode als de consument voor terugbetaling, tenzij de consument akkoord gaat met een andere methode.
De terugbetaling is kosteloos voor de consument.
Indien de consument heeft gekozen voor een duurdere leveringsmethode dan de goedkoopste standaardlevering, hoeft de ondernemer de extra kosten voor de duurdere methode niet te vergoeden.
ARTIKEL 10 - Uitsluiting van het herroepingsrecht
De ondernemer kan het herroepingsrecht van de consument uitsluiten voor producten zoals beschreven in de leden 2 en 3. De uitsluiting van het herroepingsrecht is alleen van toepassing indien de ondernemer dit duidelijk heeft vermeld in het aanbod, minstens op tijd voor het sluiten van de overeenkomst.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is alleen mogelijk voor producten:
- die duidelijk van persoonlijke aard zijn;
- die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
- die snel kunnen bederven of verouderen;
- waarvan de prijs afhankelijk is van schommelingen op de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft;
- voor afzonderlijke kranten en tijdschriften;
- voor audio- en video-opnamen en computersoftware waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken;
- voor hygiëneproducten waarvan de consument de verzegeling heeft verbroken.
Uitsluiting van het herroepingsrecht is alleen mogelijk voor diensten:
- met betrekking tot accommodatie, transport, restaurantbedrijf of vrijetijdsactiviteiten die op een bepaalde datum of tijdens een bepaalde periode moeten worden uitgevoerd;
- waarvan de levering is begonnen met uitdrukkelijke toestemming van de consument vóór het verstrijken van de bedenktijd;
- betreffende weddenschappen en loterijen.
ARTIKEL 11 - De prijs
Gedurende de geldigheidsperiode vermeld in het aanbod zullen de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet worden verhoogd, behalve bij prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in de btw-tarieven.
Niettegenstaande het voorgaande mag de ondernemer producten of diensten aanbieden met variabele prijzen, waarvan de prijzen onderhevig zijn aan schommelingen op de financiële markt en waarop de ondernemer geen invloed heeft. Deze gevoeligheid voor schommelingen en het feit dat eventuele vermelde prijzen streefprijzen zijn, worden vermeld in het aanbod.
Prijsverhogingen binnen 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als ze het gevolg zijn van wettelijke voorschriften of bepalingen.
Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na het sluiten van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als de ondernemer dit heeft bepaald en:
- deze het gevolg zijn van wettelijke voorschriften of bepalingen;
- of de consument het recht heeft om de overeenkomst te annuleren met ingang van de dag waarop de prijsverhoging van kracht wordt. De prijzen vermeld in het aanbod van producten of diensten zijn inclusief btw.
Alle prijzen zijn onderhevig aan druk- en zetfouten.
Er wordt geen aansprakelijkheid aanvaard voor de gevolgen van druk- en zetfouten. In geval van druk- en zetfouten is de ondernemer niet verplicht het product te leveren tegen de onjuiste prijs.
ARTIKEL 12 - Nakomen van de overeenkomst en aanvullende garantie
De ondernemer garandeert dat de producten en/of diensten voldoen aan de overeenkomst, de specificaties vermeld in het aanbod, de redelijke eisen van betrouwbaarheid en/of bruikbaarheid en de op de datum van het sluiten van de overeenkomst bestaande wettelijke bepalingen en/of overheidsvoorschriften. Indien overeengekomen, garandeert de ondernemer ook dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik.
Eventuele gebreken of onjuist geleverde producten moeten binnen 2 maanden na levering schriftelijk aan de ondernemer worden gemeld. Producten moeten worden teruggestuurd in de originele verpakking en in nieuwe staat.
Een garantie verstrekt door de ondernemer, fabrikant of importeur doet geen afbreuk aan de wettelijke rechten en vorderingen die de consument kan doen gelden tegen de ondernemer op grond van de overeenkomst.
De garantieperiode van de ondernemer komt overeen met de garantieperiode van de fabrikant. De ondernemer is echter nooit verantwoordelijk voor de uiteindelijke geschiktheid van de producten voor elk individueel gebruik door de consument, noch voor enig advies met betrekking tot het gebruik of de toepassing van de producten.
De garantie is niet van toepassing indien:
- de consument de geleverde producten zelf heeft gerepareerd en/of bewerkt of heeft laten repareren en/of bewerken door derden;
- de geleverde producten zijn blootgesteld aan abnormale omstandigheden of anderszins onzorgvuldig zijn behandeld of in strijd zijn met de instructies van de ondernemer en/of zijn behandeld op de verpakking;
- het gebrek geheel of gedeeltelijk het gevolg is van voorschriften die de overheid heeft opgelegd of zal opleggen met betrekking tot de aard of kwaliteit van de gebruikte materialen.
ARTIKEL 13 - Levering en uitvoering
De ondernemer zal de uiterste zorg betrachten bij het ontvangen en uitvoeren van bestellingen voor producten en bij het beoordelen van aanvragen voor het leveren van diensten.
De plaats van levering is het adres dat de consument aan het bedrijf heeft verstrekt.
Met inachtneming van hetgeen is bepaald in lid 4 van dit artikel zal het bedrijf geaccepteerde bestellingen met spoed uitvoeren, maar uiterlijk binnen 30 dagen, tenzij de consument heeft ingestemd met een langere leveringsperiode. Als de levering vertraagd is, of als een bestelling niet kan worden uitgevoerd of slechts gedeeltelijk kan worden uitgevoerd, wordt de consument hiervan uiterlijk 30 dagen nadat hij de bestelling heeft geplaatst op de hoogte gesteld. In dat geval heeft de consument het recht om de overeenkomst zonder kosten te ontbinden. De consument heeft geen recht op vergoeding.
Alle leveringstermijnen zijn indicatief. De consument kan geen rechten ontlenen aan eventueel vermelde termijnen. Het overschrijden van een termijn geeft de consument geen recht op vergoeding.
Bij ontbinding overeenkomstig lid 3 van dit artikel zal de ondernemer het door de consument betaalde bedrag zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen na ontbinding, terugbetalen.
Het risico van schade en/of verlies van producten berust bij de ondernemer tot het moment van levering aan de consument of een van tevoren aangewezen en aan de ondernemer bekendgemaakte vertegenwoordiger, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
ARTIKEL 14 - Duurtransacties: duur, opzegging en verlenging
Opzegging
De consument kan te allen tijde een overeenkomst die is aangegaan voor onbepaalde tijd en die betrekking heeft op de regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten opzeggen, met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van niet meer dan één maand.
De consument kan te allen tijde een overeenkomst die is aangegaan voor een bepaalde periode en die betrekking heeft op de regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten opzeggen tegen het einde van de vaste duur, met inachtneming van de overeengekomen opzeggingsregels en een opzegtermijn van minimaal één maand.
De consument kan de overeenkomsten waarin in de vorige leden wordt verwezen:
- te allen tijde opzeggen en niet beperkt zijn tot opzegging op een bepaald tijdstip of in een bepaalde periode;
- opzeggen op dezelfde manier als waarop ze door hem zijn aangegaan;
- altijd opzeggen met dezelfde opzegtermijn als de ondernemer voor zichzelf heeft afgesproken.
Verlenging
Een overeenkomst die is aangegaan voor een bepaalde periode en die betrekking heeft op de regelmatige levering van producten (inclusief elektriciteit) of diensten, mag niet stilzwijgend worden verlengd of vernieuwd voor een bepaalde periode.
Niettegenstaande het vorige lid mag een overeenkomst die is aangegaan voor een bepaalde periode en die betrekking heeft op de regelmatige levering van dagbladen en weekbladen en tijdschriften stilzwijgend worden verlengd voor een vaste periode van maximaal drie maanden, als de consument weigert dit verlengde contract te accepteren. De consument kan de verlenging met een opzegtermijn van niet meer dan één maand beëindigen.
Een overeenkomst die is aangegaan voor bepaalde tijd en die betrekking heeft op de regelmatige levering van producten of diensten, mag alleen stilzwijgend worden verlengd voor onbepaalde tijd als de consument te allen tijde met een opzegtermijn van niet meer dan één maand kan opzeggen en met een opzegtermijn van niet meer dan drie maanden als de overeenkomst betrekking heeft op de regelmatige, maar minder dan eenmaal per maand, levering van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften.
Een overeenkomst voor beperkte duur voor de regelmatige levering van dag-, nieuws- en weekbladen en tijdschriften voor kennismaking (proef- of introductieabonnement) wordt niet stilzwijgend voortgezet en eindigt automatisch na de proef- of introductieperiode.
Duur
Indien een overeenkomst een duur heeft van meer dan één jaar, kan de consument de overeenkomst te allen tijde na één jaar opzeggen met een opzegtermijn van niet meer dan één maand, tenzij redelijkheid en billijkheid zich tegen opzegging vóór het einde van de overeengekomen duur verzetten.
ARTIKEL 15 - Betaling
Tenzij anders overeengekomen, moeten de door de consument verschuldigde bedragen worden betaald binnen 14 werkdagen na het begin van de bedenktijd zoals vermeld in Artikel 6, lid 1. In geval van een overeenkomst tot het verrichten van een dienst begint deze periode nadat de consument bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen.
De consument heeft de verplichting om onjuistheden in verstrekte of vermelde betaalgegevens onverwijld aan de ondernemer te melden.
Bij niet-betaling door de consument heeft de ondernemer het recht, onverminderd wettelijke beperkingen, de vooraf aan de consument kenbaar gemaakte redelijke kosten in rekening te brengen.
ARTIKEL 16 - Klachtenprocedure
De ondernemer beschikt over een voldoende bekendgemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht in overeenstemming met deze klachtenprocedure.
Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten volledig en duidelijk omschreven bij de ondernemer worden ingediend binnen 2 maanden nadat de consument de gebreken heeft ontdekt.
Klachten die bij de ondernemer zijn ingediend, worden beantwoord binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vereist, zal de ondernemer binnen 14 dagen reageren met een ontvangstbevestiging en aangeven wanneer de consument een meer gedetailleerd antwoord kan verwachten.
Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost, ontstaat er een geschil dat onderworpen is aan de geschillenregeling.
Een klacht schort de verplichtingen van de ondernemer niet op, tenzij de ondernemer dit schriftelijk anders aangeeft.
Indien een klacht gegrond wordt bevonden door de ondernemer, zal de ondernemer naar keuze de geleverde producten kosteloos vervangen of herstellen.
ARTIKEL 17 - Geschillen
Overeenkomsten tussen de ondernemer en de consument waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, vallen uitsluitend onder Nederlands recht, zelfs als de consument in het buitenland woont.
Het Weens Koopverdrag is niet van toepassing.
ARTIKEL 18 - Aanvullende of afwijkende bepalingen
Aanvullende of afwijkende bepalingen van deze algemene voorwaarden mogen niet nadelig zijn voor de consument en moeten schriftelijk worden vastgelegd of op een zodanige wijze dat ze door de consument op een toegankelijke manier kunnen worden opgeslagen op een duurzame gegevensdrager.